Allmän motion – Inför differentierad skatt på livsmedel

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Inför differentierad skatt på livsmedel

För att kunna möta klimatomställningen måste vi använda välriktade politiska styrmedel som bidrar till att skynda på klimatomställningen inom samtliga områden som bidrar till utsläpp. Ett av dem är livsmedelskonsumtionen, som står för en ungefär lika stor del av utsläppen som transportsektorn. Inom livsmedelssektorn är det köttet som står för de stora utsläppen och en ökande vegetabilisk kost skulle leda till mindre utsläpp. Därför måste priset på kött höjas, medan priset för vegetabilier minskar. Istället för att enbart höja skatten på det som släpper ut mycket är en sänkning av skatten på livsmedel som är bättre för miljön en bra framkomlig väg. Då ges familjer ökade möjligheter att ställa om sin kost. Därför föreslås kongressen besluta:

att partiet ska verka för att införa en differentierad skatt på livsmedel, så att livsmedel som orsakar höga utsläpp blir dyrare för konsumenten än livsmedel som orsakar låga utsläpp.

Daniel Nilsson Brodén (V), Älvsjö-Fruängen

Vill du få kontakt med motionären? Maila [email protected]