Motion till valplattformen – Transport av gods ska huvudsakligen ske via järnväg och sjöfart

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Rad 183 Motion Valplattform Transport av gods ska huvudsakligen ske via järnväg och sjöfart

På rad 183 – 184 står ”För att kunna transportera gods och dra nytta av satsningen på industrin så behöver vägnätet elektrifieras”.

En elektrifiering av vägnätet behövs men för långväga godstransporter är tåg och sjöfart bättre alternativ för hållbara godstransporter. Vänsterpartiets linje har framför allt varit en överflyttning av gods från väg till järnväg och sjöfart. Där lastbilstransporter krävs behövs elektrifiering och här kan förbättrade batterier eller exempelvis vätgas ge ett bidrag till minskade koldioxidutsläpp. Omflyttning till järnväg kan göras genom till exempel en vägslitageavgift på lastbilstransporter som i sin tur får finansiera sänkta banavgifter för tåg och sänkta avgifter för gods på sjöfart.

Därför föreslår vi:

• Att med början på rad 183 och före rad 184 ” Vägnätet och järnvägen” omformulera till ”För att kunna transportera gods på ett klimatsmart vis behövs överflyttning av gods till järnväg och sjöfart, med komplettering på kortare sträckor med eldrivna lastbilar.

Föreningsunderskrifter

V Linné

Enskilda medlemmars underskrifter

Karin Karlsson, V-Backa

Vill du få kontakt med motionären? Maila [email protected].