Motion till valplattformen – En hållbar kultur

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2022. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

En hållbar kultur
I valplattformen saknas ett avsnitt om kulturens roll i samhället. Kulturens potential att spegla samhället, motverka segregation och klasskillnader är mycket angeläget. Vänsterpartiets roll som kulturbärare är extra viktig eftersom konst och andra kulturyttringar kan vara en förändrande kraft som kan bidra till att människor blir medvetna om sig själva och om samhället samtidigt som den stärker sammanhållningen

Jag yrkar att:

Ett nytt avsnitt om kultur skrivs in i valplattformen enligt följande tillägg

”Kulturen utgör en central del av en livskraftig demokrati och ska verka fritt. Den ska varken underkastas censur, ideologier eller kommersialism. Kulturen ska vara till för alla. Den ska vara lätt att uppleva och lätt att utöva oavsett var i Sverige man bor eller vem man är.

Trösklarna in till kulturen ska vara låga och kulturen ska finnas nära, och integrerat. Det kan uppnås genom arbetsplatsbibliotek, gratis eller låga inträden, ett rikt utbud av amatörkultur och fler icke-kommersiella mötesplatser. Kulturens potential att spegla samhället, motverka segregation och klasskillnader och upplevas relevant är angelägen. Verksamheten som dessutom är så gott som fossilfri tär inte på naturens resurser lika mkt som annan kommersiell verksamhet. Människors behov av privat konsumtion kan därför mötas av ett innehållsrikt och brett kulturutbud”

Kerstin Sagström

Vill du få kontakt med motionärerna? Maila då