Motion

Hållbart certifierad palmolja i Lidköping kommuns verksamheter

Vänsterpartiet Lidköping har lagt en motion om certifierad palmolja. Motionen bifölls.

Hållbart certifierad palmolja i Lidköping kommuns verksamheter

Mycket av det vi äter idag innehåller det härdade vegetabiliska fettet palmolja. Palmoljan finns bland annat i kex, såser, margarin, och i olika halvfabrikatsprodukter, men också i tvål, tvättmedel och ljus. Palmoljan används ofta för att den är billig, smaklös och hållbar.

Men framställandet av den konventionella palmoljan ger stora konsekvenser för miljön. Mer än en tredjedel av de nya plantager som anlagts i Indonesien, Malaysia och Papua Nya Guinea under de senaste tjugo åren har skett på bekostnad av värdefull tropikskog.

Enorma ytor avverkas, lokalbefolkningen trängs undan och djurlivet hotas. Förutom hoten mot viktiga och ovärderliga ekosystem bidrar omvandlingen av tropikskog till stora utsläpp av växthusgaser och har negativa effekter på de omgivande områdenas tillgång till rent vatten.

Men det behöver inte vara så; vi kan ställa krav på en mer ansvarsfull produktion som tar hänsyn till både natur och människor. Det finns ett antal certifikat som garanterar hållbart framställd palmolja. WWFs ”Roundtable on Sustainable Palm Oil” (RSPO) och ”International Sustainability and Carbon Certification” (ISCC) anses vara de två högst rankade.

I Sverige har vi tillgång till närodlade fetter i form av raps- och solrosolja, men att bojkotta palmoljan helt kan vara sämre ur både miljömässiga och sociala skäl. Oljepalmen är 6-10 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter. Odlingen är arbetskrävande och skörd sker så ofta som var fjortonde dag. Idag räknar man med att 4,5 miljoner människor enbart i Sydostasien får sin försörjning genom att odla oljepalm, som också passar utmärkt för småskalig odling. I exempelvis Indonesien produceras 40 procent av palmoljan av småbrukare som därigenom kan försörja sig och höja sin levnadsstandard.

Vi föreslår kommunfullmäktige besluta att Lidköpings kommun upphandlar produkter med enbart hållbart certifierad palmolja till kommunens offentliga verksamheter.

Kontakt: Mattias Pettersson, [email protected]