Motion

Klimatet vår tids ödesfråga

Motion från Vänsterpartiet Gävle, 18/6 2018

Klimatet vår tids ödesfråga

Gävle kommun har tack vare det tidigare rödgröna styret en framstående position inom miljöstrategiskt arbete bland Sveriges kommuner. Ändå kan vi inte luta oss tillbaka. Mycket arbete återstår innan vi är klimatneutrala. En möjlighet att minska klimatpåverkan är att inte sälja de utsläppsrätter som vårt kommunala energibolag Gävle Energi AB (GEAB) tilldelas årligen.

GEAB är välskött och ligger långt fram när det gäller klimatneutral produktion. Bolaget är så framgångsrikt att det inte behöver använda sina tilldelade utsläppsrätter. Men här finns ett problem. GEAB säljer vidare sina utsläppsrätter, med följden att någon annan får släppa ut den mängd koldioxid som bolaget sparat in genom sitt framgångsrika miljöarbete. GEAB medverkar genom sin försäljning till att deras miljösatsningar byts mot smutsiga kolkraftverk någon annanstans i EU.

Om Gävle kommun menar allvar med målet att bli fossilfria borde det vara ett enkelt och kostnadseffektivt nästa steg att besluta om att de utsläppsrätter som årligen tilldelas GEAB behålls i stället för att säljas vidare till utsläppare på den europeiska marknaden. Här har Gävle ytterligare ett tillfälle att placera sig i framkant.

Klimatfrågan kan inte lösas med människors egna ambitioner. Det behövs en modig och kraftfull politik på alla nivåer. Därför föreslår Vänsterpartiet Gävle:

-att Gävle kommun i egenskap av ägare beslutar att Gävle Energi ska behålla i stället för att sälja de utsläppsrätter de tilldelas årligen.

Kontakt: Sandra Söderqvist