Ekologiska kriser – förtydligande

Här nedan följer en motion inför partikongressen 2024. Vill du också lägga upp din motion här? Följ då anvisningarna här. Klimat- och miljönätverket tar inte ställning för eller emot de motioner som läggs upp här. OBS! Nätverket skickar inte in motionen. Det får man göra själv enligt anvisningarna här.

Ekologiska kriser – förtydligande

Inledningen i stycket Ekologiska kriser (rad 384 ff) är delvis otydlig, använder inte etablerade begrepp och saknar viktiga dimensioner och ger inte tillräcklig vägledning. Här saknas beskrivningar av den ojämlika fördelningen av makt och miljöförstöring samt ansvarsfördelning, vad vi vill och hur vi kommer dit. “Trängda ekosystem gör att vi förlorar delar av jordens biologiska arv i snabb takt”. Begreppet biologiska arv är inte vedertaget. Det är bättre att använda det vetenskapligt och politiskt vedertagna begreppet planetära gränser och exemplifiera med klimat, försurning etc. Beskrivngen av orsakerna till miljöförstöring är märklig och inte riktigt i linje med vetenskapen: “Mänsklighetens begränsade tekniska förmåga..” Begreppet brytpunkt kan med fördel ersättas med tippningspunkt. Det är oklart vad “genomtänkt omsorg om livets villkor” innebär. “Varje politisk kraft som gör anspråk på att leda samhället behöver kunna svara på hur de omställningen ska se ut”. Det gör tyvärr inte programmet.

Yrkande

Jag yrkar att rad 384-403 ersätts med följande text: Förslag kring nytt stycke som ersätter rad 385-409: “Vi lever i en tid av historiska ekologiska kriser såsom global uppvärmning, artutrotning, resursförbrukning, försurning av haven och vattenförsörjning. Kriserna förstärker varandra och riskerar att leda till att vi överskrider säkra gränser för planeten. Vi får kraftigt ökade extremväder och stora risker för hälsa, vatten- och matförsörjning, rekreation samt biologisk mångfald. De ekologiska kriserna beror i grunden på att vinstmaximerande företag prioriterar sin egen avkastning och inte samhällets och naturens bästa,vilket påverkar hela samhällets förmåga att ställa om. Ansvaret, resurserna och makten att ställa om är mycket ojämnt fördelade i samhället. Vi behöver agera kraftigt för att hindra denna utveckling och vi behöver göra det på ett rättvist sätt. Vi behöver se till att de som har få möjligheter att ställa om får stöd, att många fler får möjlighet att delta i klimatomställningen och bidra utifrån sina förutsättningar, kunskaper och mål.”

Johan M. Sanne, Årsta

Vill du få kontakt med motionären? Maila då